Lowlove is gestopt en wordt sinds eind 2015 niet meer bijgewerkt.
Je kunt nog wel gewoon alle oude artikelen lezen en onder Historie rondneuzen en nagenieten van de vorige edities van Lowlands. Wil je meer weten, kun je hier verder lezen.

Legendarisch Lowlandsconcert: Faithless (1998)

Maxi Jazz glijdt het podium op en zijn relaxte flow neemt bezit van de Golf. “My name is Maxi Jazz and I make no apology for linking my thinking with computer technology.” Dat is het startsein van een vorm van zeldzame massahysterie. Faithless wordt onthaald als gladiatoren die de arena betreden. We willen na anderhalve dag alcohol, slaapgebrek en een overschot aan endorfine bloed zien. Faithless is aangewezen als de donor.

Het nieuws sloop de eerste dag van de zesde Lowlandseditie het campingterrein op, stak de brug over, glipte langs de security bij de poort, verspreidde zich van podium tot podium: Faithless treedt zaterdag op in de Golf om 20.15 uur. Volkomen onverwacht. In het programmaboekje stond immers dancehall-artiest Buccaneer op dat tijdstip vermeld.

Eerder in het festivalseizoen maakte Faithless enorme indruk op Pinkpop. Vanwege die geduchte livereputatie en vanwege dat ene album op zak met twee hitjes, komen zaterdagavond rond acht uur vanuit alle hoeken van het terrein Lowlanders naar de Golf slenteren. Het is bewolkt, enigszins fris. Kennelijk heeft niet iedereen de wijziging in de line-up gelezen, want bij aanvang van het optreden is de Golf nog lang niet vol. Of is de band niet echt populair bij de gemiddelde Lowlander? Nee hoor, blijkt later.

Maxi Jazz wordt in de rug gedekt door de blondgelokte Sister Bliss. Maxi’s tegenpool en partner-in-crime. Sister Bliss kijkt tijdens de eerste song met een doffe blik naar haar vaste medestrijders Jamie Catto (toetsen), Aubrey Nunn (bass), Dave Randall (gitaar) en de ingehuurde live bandleden. De gehele band oogt vermoeid wat niet vreemd is. Hun uitputtende wereldtournee is aan het eind gekomen en dit optreden is er achteraan geplakt.

De band vervolgt na ‘Reverence’ met het ingetogen, door Jamie Catto gezongen ‘Don’t leave’, wat wederom enthousiaste reacties oplevert. De voorzichtige schijngevechten maken plaats voor het echte werk. Onze gladiatoren komen los. De schilden worden weggeworpen en de handschoenen gaan uit als vrij vroeg in de set de klassieker-in-wording ‘Imsomnia’ wordt ingezet. Een oerkreet stijgt op vanuit het publiek, het wordt menens in ons amfitheater. Acht minuten lang strijden euforie en kippenvel met elkaar, zonder echte winnaar.

Als de laatste tonen van ‘Insomnia’ wegsterven, zwelt er een orkaan van geluid op vanuit duizenden kelen, een storm die niet gaat liggen. Maxi, Sister Bliss en hun kompanen staken hun gevechtshandelingen en kijken ongelovig het publiek in. Minutenlang. De band laat zich de eerbetuigingen welgevallen, en het is duidelijk: Faithless houdt van ons en wij van Faithless. Vanaf dat moment lijkt het alsof er een onzichtbaar pact is gesloten tussen beide kampen. Zij zwepen ons op, wij zorgen ervoor dat Faithless naar ongekende hoogten stijgt en de vermoeidheid vergeet.

De Golf is inmiddels volgestroomd. Het ‘Reverence’ album komt bijna in z’n geheel langs. Bombast wordt afgewisseld met dub, lyrische raps met lieflijke zang. De band speelt een episch, opzwepende en afwisselende set. Gelukkig wordt er af en toe gas terug genomen, zoals met het bezwerende ‘If lovin’ you is wrong’ en ‘Flowerstand man’. Het publiek heeft het nodig.

Nog is onze dorst naar bloed niet afgenomen. Maxi Jazz kijkt met een zelfgenoegzame blik de Golf in alsof hij wil zeggen ‘dit gaan jullie leuk vinden’. We krijgen: Salva mea. Bij de eerste machtige tonen van het intro stijgt het adrenalinegehalte weer richting de nok van de Golf. Achtergrondzangeres Pauline Taylor kermt radeloos “How can I change the world if I can’t even change myself’. We voelen haar wanhoop. Salva mea schakelt na het intro naar de tweede, derde versnelling. Wij schakelen mee. Sister Bliss zweeft, Maxi Jazz springt, Catto lijkt zijn synths te willen hypnotiseren. De ene climax lost de andere climax af. ‘Just below my skin I’m screaming’. En schreeuwen doen we.

Dan een nieuwe geweldsuitbarsting in de vorm van de nieuwe single ‘God is a DJ’. Massaal handjes in de lucht. Weer die collectieve waanzin bij de aanwezige Lowlanders. Er mag van ons nog meer bloed vloeien.

Na ongeveer een uur is de veldslag voorbij. Moegestreden verlaten de strijders de arena, om snel weer terug te keren voor een toegift. Nog één keer alle remmen los, voor band én publiek. We snakken naar adem én naar meer. En dat krijgen we met een tweede toegift, een wederom dampende versie van ‘Insomnia’. Dan worden de wapens definitief neergelegd en onderwerpt Faithless zich voor het laatste oordeel aan het publiek. Het eindoordeel is unaniem. Twee duimen omhoog.

Volkomen verwilderd kijken we elkaar aan. Wat is er gebeurd? Waar kwam die hysterie vandaan? Sister Bliss zou in een later interview vertellen: “Ik heb zelfs een keer een transcendentale ervaring gehad, op Lowlands. De enige keer in mijn leven.”

De illustratie bij deze aflevering van Legendarische Lowlandsconcerten werd speciaal voor Lowlove gemaakt door Robin Berkelmans.

We hebben ons uiterste best gedaan de genoemde feiten te toetsen aan de waarheid en de eigenaren van door ons gebruikt foto- en videomateriaal recht aan te doen. Als er iets niet klopt, of we hebben ten onrechte je beeld gebruikt, laat het ons dan weten.

19 reacties

  1. dillinger

    Ik word erg flauw van jullie lijstje legendarische concerten. Over smaak valt niet te twisten( ook al doen we dat allemaal graag..) maar het is allemaal wel erg mainstream en voor mij nou niet bepaald legendarisch. Is het alleen maar legendarisch als er veel mensen bij waren of zo??

  2. Ilse

    Oh jee, een hipster in ons midden.

  3. Jeroen

    Geen regen die ieder moment de dijk naast Alpha in een tweede Niagara watervallen zal veranderen, geen zinderende hitte die de Sahara een oase doet lijken.. Volgens mij voldoet dit concert niet aan de criteria zoals bij de vorige concerten in de reeks om legendarisch te zijn ;-)

  4. liske

    WOwwww wat had ik hier grag bij willen zijn! Jammer genoeg was ik toen nog maar 10.

  5. Jorgen

    Dit was mijn eerste Lowlands. 1998. Hell, het was mijn eerste echte festival! Dit concert staat op mijn netvlies gebrand en in mijn oren gekerft. Met recht legendarisch. Ik heb daarna Faithless nog vele keren mogen meemaken, maar nooit was het zo indrukwekkend als toen.
    @Dillinger Destijds was dit allemaal nog niet zo mainstream hoor! Zeker niet voor ‘alto festival Lowlands’. mede daardoor was het wel bijzonder dat iedereen zo uit zijn dak ging.

  6. Willie

    @Jorgen: niet mainstream? Serieus? Salva mea en Insomnia zag je overal voorbij komen, zo mainstream als mainstream maar kan zijn, en dan nog niet gesproken over God is a dj, daar heeft Dillinger een punt.

    Makkelijke muziek, saai ook en vooral inferieur.

    Maar schijnbaar vonden een hoop mensen het leuk, moet ook wel, want anders kom je niet in deze lijst aangezien het een stemming is geweest en dan komen de echt legendarische optredens waar in de oude India misschien 300 man bij waren niet aan bod.

    Maar ik zal ook even een duit in het mainstream zakje doen; zowel de eerste keer Editors (strakke show op geleende instrumenten) als Kaiser Chiefs (Wilson ondanks een mank been vliegend over het podium in een tijd die ze muzikaal niet meer hebben behaald en met nog een bevlieging van jewelste, terwijl het nu vooral uitgeblust oogt.)

  7. marijn2

    ik was 17 toen ik hier bij was….

    eerste x lowlands, mijn tante met wie ik was lag met migraine in de tent en ik stond als jong guppy tussen boomlange mensen.
    ik hoefde niet eens mee te springen, de grond ging als vanzelf op en neer.

    KIPPEVEL!!!!!

  8. Kirsten

    Niet van mainstream houden is veel te mainstream hoor!

  9. Jesse Evers

    @ Willie, ‘Makkelijke muziek, saai ook en vooral inferieur’. Inferieur, haha. Hoor je jezelf dit echt zeggen? Ai, onzinnig oordeel, dat kun je beter voor jezelf houden, I guess. Los van wat ik zelf van Faithless vind.

  10. Dijkie

    Stond naast de auteur van bovenstaande tekst! Geen woord van gelogen!
    Rem is a feeler.

  11. dillinger

    @Kirsten
    Hmmm, volgens mij heb ik niet gezegd dat ik per definitie niet van mainstream hou toch?
    Maar ja, ik vind nou eenmaal dat er (tot nu toe?) een gemis is aan legendarische optredens waar wat meer scherpe randjes aan zitten,
    want die waren er wel degelijk! Het lijkt er op dat er blijkbaar alleen maar legendarische optredens gegeven zijn door grote headliners die op dat moment populair waren. En dat is dus niet zo..vind ik..

  12. dni

    @dillinger

    escape plan

  13. The Dude

    Mijn toppers:
    Ignite (2001)
    Silverchair (1999)
    Rival schools (2002)
    Polyphonic Spree (2005)
    Gogol bordello (2009?)
    Dropkick Murphys (1999)
    No use for a name (2000) op het dommelsch podium in de stromende regen.

    Ik ben niet zo vaak te vinden in de Alpha maar meestal in de charlie, India of Grolsch.
    Soms mis ik trouwens het dommelach podium wel… concert in de buitenlucht is soms ook wel erg vet.
    Iedereen heeft, zo blijkt, eigen hoogtepunten, hetgeen een festival als Lowlands heerlijk maakt.

  14. DefisDre

    Waarom dat gezeik over ‘mainstream’ altijd? Muziek = muziek.

  15. The Dude

    Jup. Er zijn wat mij betreft maar een paar soorten muziek:
    Goede muziek, Slechte muziek en muziek die te verdragen is.

  16. Feed me

    Feed me vorig jaar was legendarisch, ik hoop dat hij dit jaar weer komt. Op Pukkelpop zag ik hem al als aanwezige staan, dus wie weet!

  17. Dennes

    @The Dude:
    Rival Schools, really? Ik vond dat zo’n zware tegenvaller. Enorm slecht geluid (veel teveel bas alsof er er een reggaeband stond te spelen) en de band stond ook op de automatische piloot.

    NUFAN was inderdaad wel tof, ze hadden zich uit solidariteit achter het podium even flink door de modder gerold en dat was dus een baggeroptreden van het goede soort.

    Over legendarische optrednes met een scherp ranje gesproken:
    Oblivians 1996: snaren vervangen? Nèh, doorraggen :)

  18. Kirsten

    @DefisDre
    Amen.

  19. Jannes

    Ieder heeft in mijn ogen recht op zijn/haar legendarische concert(en). Zeker op Lowlands! Want that’s Lowlands all about: leven en laten leven! Wat een gelul derhalve over “mainsteam”, “saai” ed. Ga lekker terug in gedachten genieten van jouw eigen legendarisch concert ipv die van een ander afzeiken! Ja ja ben ook al een aantal jaartjes van de partij en voor mij was het zonder twijfel een legendarisch optreden. Tering, de Golf ontplofte werkelijk! Vond de oude Bravo (in de bosjes achter de Alfa) ook wel enigszins legendarisch trouwens…

U kunt niet meer reageren.