Legendarisch Lowlandsconcert: Kyteman (2009)
Het is stil in de Alpha-tent. Donker. In de verte klinkt een zacht gejuich. Het is alsof je thuis door de muren heen het feestgedruis van bij de buren hoort. Colin Benders staat met zijn rug naar het publiek. Zes witte spots schijnen op hem: spijkerbroek, zwarte blouse, bugel in zijn handen. Hij zet het instrument aan zijn mond, wiegt twee keer heen en weer, en begint te spelen.
Colin sluit zijn ogen en lijkt in gedachten ergens anders.
“Hoe vaak heb ik het in de afgelopen maanden al niet verteld. Muziek is een uitvlucht voor me, altijd geweest. Ik ben geen tekstschrijver, ik werk met klanken. Sorry is mijn verhaal: een gestrande liefde, donkere dagen en eenzame nachten, al met een been aan de andere kant van het balkon.”1
“Ik weet, voor sommige dingen moet je keiharde offers brengen. Ik hoef niet rijk te worden, ik wil muzikant worden. Als ik mezelf maar lang genoeg in leven kan houden om iets af te maken.2 En dat was toen al moeilijk genoeg. Er kwamen veel minder optredens binnen. Ik had niet eens genoeg geld voor een buskaartje naar mijn ouders.”3
Alleen staat hij in de spotlights op het hoofdpodium van het Lowlands-festival. Als hij begint te spelen, valt vanuit het donker de xylofoon in. De bas volgt. Een schreeuw klinkt door de tent. Met zijn linkerhand telt Colin af: één, twee, drie, vier. Violen spelen, de hi-hat geeft de maat aan. Colin leidt zijn hiphop-orkest zoals hij ook zichzelf weer bij de hand heeft genomen.
“Het was een vrij donkere tijd, maar ik heb er heel veel aan gehad. Ik heb geleerd dat ik mijn pad niet meer moet laten afhangen van anderen. Als ik ergens wil komen in mijn leven, moet ik het heft in eigen handen nemen. Ik moet niet iemand anders mijn leven laten bepalen.”4
“Daarom zette ik een punt achter drie jaar spelen met Relax. Als ik verder was gegaan, zou dat ten koste zijn geweest van wat ik nu allemaal aan het doen was. Noorderslag. De Wereld Draait Door. En het zou ten koste zijn gegaan van dit concert, hier op Lowlands.”
“Ik heb nu voor het eerst het idee dat ik echt iets aan het creëren ben.5 Ik kan zelf optreden, ik kan nadenken over wat ik in de toekomst wil doen. Mijn vrijheden worden steeds groter en dat is mijn doel: 100 procent artistieke vrijheid.”6
Zijn rechterhand betrekt de andere blazers erbij. Staccato volgen zij nu zijn melodie. De muziek wordt rijker en rijker; de melodie frivoler, de begeleiding meer aanwezig. Colin staat nu weer naar het publiek gekeerd. Hij heeft zijn bugel met alleen zijn rechterhand vast. Zijn linkerhand zweeft mee op de muziek en telt dan af. De drum valt in, het koor begint te zingen.
“Wat ik doe zal volgens sommigen wel niet passen in het hokje van ‘echte hiphop’, maar het gaat om de sfeer van de track, de gedachte die er achter ligt.”7
“Elke stijl heeft zijn sterke en zwakke kanten.8 Maar het gaat om het gevoel en de gedachte achter de muziek, en dan kun je nog alle kanten op. En de enige regel die dan nog van toepassing is, is de vraag: ‘Vind ik het mooi?’ Nu, dit vind ik mooi. Het hiphop-gevoel zit er volledig in. Je ziet het aan de manier waarop het tot stand is gekomen en de manier waar we er zelf mee om zijn gegaan in het productieproces9 en nu, hier op het podium.”
Ineens is daar de versnelling. Het koor zet nog eens aan. De drummer gooit zijn zachte mallet stokken hoog achter zich en ramt nu met houten drumstokken vol op de drums. Colin speelt dezelfde melodie, maar nu opgewekter, harder, met alles wat hij in zich heeft.
“Dit is mijn verhaal. In de muziek kan ik me laten gaan. Muziek is een eigen taal. Soms accurater om bepaalde gevoelszaken over te brengen dan woorden, omdat een woord nooit de lading dekt. Woede, verdriet of plezier: muziek ligt in het verlengde daarvan. Als ik ontzettend boos ben, dan zit ik te brullen door m’n trompet. Dat heb ik in muziek gevonden en dat kan ik heel goed gebruiken, want ik zit vol met dingen waar ik geen woorden voor weet, maar die ik wel wil uiten. En ik zou het mooi vinden als je met mij mee gaat kijken, in plaats van naar mij te kijken. Geef er je visie op, draag een steentje bij. Dan zie je misschien wat ik zie.”10
Wat hij nu voor zich ziet is een zee van handen, meedeinend op de muziek. Een collectief gevoelde emotie, opgewekt door een 22-jarige jongen die voor de meesten een half jaar geleden nog een volslagen onbekende was. Door een orkest dat in deze grootte eigenlijk niet kan bestaan.
Maar hij staat er en het orkest staat er, en ze zijn de hoofdact in de grootste Lowlandstent, de meest besproken act van het festival. Ook dit publiek valt voor de taal van Kyteman. Van het zonder instrumenten gespeelde ‘Blow The Whistle On ‘Em’ naar het feest tijdens ‘U-Town University’ tot het hartverscheurende ‘Sorry’.
Nog een keer keert Colin zich met zijn gezicht naar zijn band. Het orkest speelt de laatste noot van dit concert. Hij heft zijn hand op – drie, vier seconden. Zijn orkest kijkt hem aan. Hij buigt en brengt zijn hand naar beneden. De laatste noot eindigt, het concert is afgelopen.
Met zijn ogen half gesloten draait Colin zich om. Hij slaakt een diepe zucht, zet twee stappen naar voren en schudt wild een keer zijn hoofd: zijn krullen dansen, de emotie ontlaadt zich. Dan loopt hij direct naar achteren, het publiek minutenlang juichend achterlatend.
“Ik doe mijn ogen dicht en hoor mijn eigen soundtrack. Alsof ik mijn eigen dagboek in een razend tempo geïnjecteerd krijgt: alle mooie en nare herinneringen.11 Deze muziek brengt geluid in het geheel. Dat is wat ik wil: continuïteit in muziek. Dat muziek tot het einde der tijden mensen in vervoering brengt.”12
Voetnoten:
1 3voor12: Kyteman gaat voor alles of niets
2 Fileunder: Interview met Kyteman
3 3voor12: Kyteman gaat voor alles of niets
4 Fileunder: Interview met Kyteman
5 Hiphop in je smoel: Kyteman: koorddansen op een vislijn zonder vangnet
6 Fileunder: Interview met Kyteman
7 3voor12 Den Bosch: Interview Kyteman
8 Hiphop in je smoel: Kyteman: koorddansen op een vislijn zonder vangnet
9 Fileunder: Interview met Kyteman
10 Fileunder: Interview met Kyteman
11 3voor12: Kyteman gaat voor alles of niets
12 Fileunder: Interview met Kyteman
De illustratie bij deze aflevering van Legendarische Lowlandsconcerten werd speciaal voor Lowlove gemaakt door Podivium.
We hebben ons uiterste best gedaan de genoemde feiten te toetsen aan de waarheid en de eigenaren van door ons gebruikt foto- en videomateriaal recht aan te doen. Als er iets niet klopt, of we hebben ten onrechte je beeld gebruikt, laat het ons dan weten.
31 reacties
pongolesi
Ze worden wel steeds minder legendarisch hoor :)
dillinger
Goh, weer een Alpha concert. Wat verrassend! Volgens de grote baas EvE staat Lowlands toch vooral voor het ontdekken van nieuw onbekende(re) bandjes/acts. Nou, de samenstellers van deze lijst hebben vooral achter de grote hypes aangelopen! Sinds 1997 zoveel legendarische optredens gezien op de kleinere podia. Niets van terug te vinden in deze 3Fm top 40 lijst..
pongolesi
Tot nu toe alleen eens met Them Crooked Vultures en Iggy Pop..
gin & juice
Gaarne een review van het legendarische concert van bijvoorbeeld Omar Souleyman vorig jaar. Bvd!
Gustav
OP hetzelfde moment als deze overgewaardeerde toeteraar, speelde in de India, de kleinzoon van de legende Hank Williams, HANKIII and Assjack, die een set speelde van country/rockabilly/trashmetal, voor mij het absolute hoogtepunt van dat weekend, maar gezien de zogenaamde legendarische concerten wordt de India wel heel vaak overgeslagen terwijl daar toch de meeste acts een paar jaar later de Alpha vulde voorbeelden tenover, maar ja muziek is en blijft smaak en die hele Kyteman ellende kan me echt gestolen worden…
Gustav
Voorbeelden van concerten legendarisch in de India voorheen Charlie?? Jeff Buckley/Editors/The Kooks/Sigur Ros/Kyuss/Dirty Three/Shellac/Coldplay/DirtyThree/Patrick Wolf/ Social Distortion/ Mando Diao en kan nog wel even doorgaan hoor…
Mark
Ach ja, het is ook nooit goed, of het deugt niet. Dit schreef 3voor12 er toen over:
“Kyteman verdient een standbeeld, een bronzen monument aan het water bij het hoofdpodium. Graveer er maar bij: Kyteman blies hier geschiedenis.”
Maurice
Ach, zoveel concerten, zoveel legendarische momenten. Of je nu al die jaren toch eens The Sex Pistols hebt geizen, je Miss Aubergine in de Foxtrot-tent een Aubergine doet zien verdwijnen op een plek waarvoor deze niet bedoeld is, je moe wordt van het ge-THEO of toch gewoon in trance raakt door The Good, The Bad & The Queen. Lowlands kent veel dingen die je bijblijven. Dit kan op een klein podium als de Charlie, maar ook groots in de Alpha. Struikel tussendoor niet over de vele straatartiesten, mooie voorwerpen en een fantastische sfeer. Lowlands heeft het, al jaren! Op naar mijn 15e keer….
pongolesi
Hank III en The Good the Bad and the Queen waar ik hierboven wat over lees vond ik dan wel legendarisch. Maar goed ieder z’n smaak he.
LS
Die zaterdagavond in 2009 koos ik één keer goed en één keer fout (ik ging naar Kaiser Chiefs ipv Fever Ray). De goede keuze was om naar Hank Williams III te gaan, een echt legendarisch concert.
Voor mij nog steeds het beste concert op lowlands in een ‘kleinere’ tent.
pongolesi
@LS
aii, die fout heb ik ook gemaakt. Wacht nog steeds tot Fever Ray weer naar Nederland komt, maar ze geeft voorlopig helemaal geen concerten..
180492003
Persoonlijk vind ik meer de dingen die ’s nachts gebeuren legendarisch, een spontaan feest in de HEMA. Iedereen die helemaal los gaat bij het Vietnamese kraampje, dat soort dingen.
Een legendarisch optreden is voor iedereen anders, maar ik denk wel dat dit een legendarisch concert was in de Lowlands historie. Ben er zelf niet bij geweest overigens.
willie
Ik was ook bij Hank, vooral omdat hij niet zo veel in Nederland speelt en toch de kleinzoon van is, maar mij net te veel gimmick om het legendarisch te maken. Fever Ray heb ik mijzelf heengesleept omdat ik vond dat het moest, al wist ik bij voorbaat dat die langzame electronische muziek mij niet ligt (heb ook niet zo veel met The Knife), maar aan haar zie en hoor je dat ze heel, heel goed is, maar na 40 minuten toch opgegeven :-D.
willie
En wat het getal boven mij schreef is niet legendarisch, maar schapengedrag en de ondergang van Lowlands, in de afgelopen 10 jaar zijn er echt vele malen leukere dingen gebeurd.
Tony P.
@willie: ‘de ondergang van Lowlands’???
Dus als jij dat soort taferelen ziet, ga je er hoofdschuddend naar kijken en mompel je dat alles vroeger beter was?
Volgens mij is een dergelijke houding een grotere bedreiging voor Lowlands dan mensen die om 6 uur in de ochtend een gezellig feestje bouwen in de HEMA.
Ik zal er dit jaar ook weer zijn, en ik heb er nog zin in ook! Maar goed, ik sta natuurlijk bekend om mijn schapengedrag…
rucewillis
Go Tony! :)
Martin
Oh, ik vond het juist wel leuk daar bij de HEMA. Ik snap niet dat dit dan de “ondergang van Lowlands” is. Beetje overdreven hoor. Lowlands is er toch om een leuke tijd te hebben en dan maakt het toch niet uit hoe je dat doet. We hoeven toch niet allemaal supergeconcentreerd te gaan staan kijken naar wéér iemand die te dramatisch op een gitaar aan het pingelen is. Sommige mensen worden er nu eenmaal blij van om met een opblaasrookworst rond te huppelen. Okee, dat laatste heb ik niet gedaan. Echt niet…
Maar @tony P., ik ben ook weer te vinden bij de HEMA hoor! ;)
Genester
Ja Martin, doe mij ook maar een rookworst. Dan huppel ik met je mee. We gaan al jaren naar Lowlands en hebben gekeken of het niet eens tijd werd voor een ander festival.
Maar nee: zoals Lowlands is er geen een! De sfeer, het publiek, hoe goed alles geregeld is….. En de muziek!
Heb je bijvoorbeeld ooit een vechtpartij op lowlands meegemaak? En hoe fantastisch is het, dat als je staat te wachten op een Mystery guest, je een paar seconden later ‘Deze vuist op Deze vuist’ staat te doen?
Low LOVE!
brokenbranches
Bèèèhh!
Schaap meldt zich ;-)
Floris
Ik was er niet bij, dat jaar al 3X gezien dus ik stond bij Hank III wat ook lachen was :)
Tentcrasher
De Ondergang Van Lowlands… willie please.
Rockingmonkey
Zeg Willie, Er is ook een pinkpop classic wist je dat?????
Robert
Ik snap heel goed wat Willie bedoelt. Ik vond ten eerste dat die feestjes wat geforceerd over kwamen. Iedereen stond er bij om erbij te zijn geweest. Filmpje+fotootje voor op Facebook en weer door. Je bent er bij geweest, dat telt tegenwoordig.
Leuk, maar het moet in eerste instantie om spannende muziek gaan en daar kun je de programmeurs steeds minder op betrappen. Alle hypes van begin dit jaar zijn geprogrammeerd, maar op voortschrijdend inzicht kan ik ze niet betrappen. Enkele simpele inkoppertjes waren voor mij toch wel Grizzly Bear, Tame Impala, Damien Jurado en nog een handvol andere namen die later dan de Django Django’s van deze wereld hun album uitbrengen maar toch oneindig veel meer recht hebben op een plekje dan een Heideroosjes om maar eens wat te noemen.
De tendens is dat het gaat om de sfeer en minder om de muziek en dat maakt de programmeurs lui. Dat is mijn mening en dat lijkt Willie volgens mij ook te bedoelen, al is ‘ie natuurlijk wel lekker aan het trollen.
180492003
@ Robert,
Ik snap je punt, maar vind het voorbeeld van de Heideroosjes dan niet helemaal terecht. De Heideroosjes hebben die plek in de Alpha meer dan verdiend! Lowlands is inderdaad een festival voor nieuwe muziek, maar af en toe een gouwe ouwe is ook heel erg leuk!
willie
Altijd leuk een stok gooien om er dan een aantal achteraan zien te rennen, vooral als er weer allerlei aannames achteraan komen waauit duidelijk blijkt dat niet mijn gehele bericht gelezen is.
Robert ziet het vrijwel helemaal goed; de sfeer veranderd van echt oprecht leuke zaken, naar Facebookfeestjes bij de Hema waar het vooral belangrijk is gezien te worden.
En om de vraag aan mij gericht te beantwoorden; nee ik loop er niet hoofschuddend en mompelend langs, ik zie het, kijk naar de kont van het leukte Hema-meisje, haal mijn muntjes en ga naar de veel leukere dingen.
gin & juice
Mindfuck Monday & Face book/fuck Friday. Affijn…. wij op LL.
Toch mooi om te zien dat n item over een bekend concert, over gegaan is over n item mbt after party (met worst) bij de hema. heerlijk!
De voorpret is fun, en…. tis al bijna weer zover!
de keuze is reuze, en hoe leuk is t om te twijfelen tussen; muziek, Hermans Wijffels (alhoewel, ik heb m’n twijfels…) en veel anders lekkers die dagen.
om met de woorden van de heer C. Bukowski te eindigen; nothing beats a good fuck, despite some good booze and music (followed by a good fuck)
MarkvdrHeijden
Charles Bukowski, held!
The Dude
Zal zelf niet meedoen aan die (vantevoren afgesproken) spontane feestjes. Ik loop voorbij, kijk ff, kan erom lachen, haal een biertje en ga weer verder…. om andere leuke dingen te doen.
Tony P.
@Robert en Willie:
Goed, kan ik best inkomen. En ik begrijp ook wel dat Willie het een beetje zwaar aanzet met zijn dramatische woordkeus ‘de ondergang’. Maar toch word ik wel een beetje moe van het culturele superioriteitsgevoel – want dat is het – van sommige Lowlovers.
Hoe het vroeger was is prachtig (ik kom er zelf al voor de achtste keer dit jaar en in mijn beleving is de sfeer overigens niet zo heel veel veranderd, maar dat verder ter zijde) maar dat is volstrekt onbelangrijk. Want dit is Lowlands anno 2012. Met deze bands. Met deze mensen (waar vanzelfsprekend ook tenenkrommende exemplaren tussen rondlopen). En met deze hypes. En ja, vast en zeker met dit kuddegedrag. Maar dit is het: anders wordt het niet.
Welnu, als je dat weet, kun je volgens mij twee dingen doen:
1. Staat Lowlands 2012 je aan? Dan moet je erheen gaan.
2. Staat Lowlands 2012 je niet aan? Dan moet je er (volgens mij) niet heen gaan.
Als ik er zo over zou denken als Willie, Robert en een aantal andere accuzuur-urineerders, zou ik die 500 euro – want dat ben je alles bij elkaar toch wel kwijt – besteden aan een leuke stedentrip. Of een festival bezoeken dat mijn exclusieve cultuurkritische toets wel zou doorstaan.
Maar ik zou in dat geval dus in elk geval niet naar Lowlands gaan. En ik zou zeker niet op een forum gaan lopen zeuren dat ik het allemaal zo moeilijk vind om te accepteren dat Lowlands niet meer is zoals het vroeger was. Nee, dan zou ik Lowlands gewoon achter me laten en verder gaan met mijn spannende leven vol ondergrondse culturele uitspattingen. Weg van het enge gepeupel in de polder zonder cultuurbesef!
Maar goed, ik ben natuurlijk maar een eenvoudig schaap zonder enig gevoel voor cultuur, laat staan muzieksmaak of een eigen mening… Maar ik heb wel verdomd veel zin in een feestje!
Martin
En hier sluit ik mij volledig bij aan. Amen!
herrsanex
Hulde aan Tony P.
U kunt niet meer reageren.