Lowlands toont zich op zaterdag van z’n mooiste kant
Thomas Azier zei het vrijdag al: als het donker is, wordt het pas serieus op Lowlands. Dan worden de nachtburgemeesters wakker om vanaf hun kansel achter de draaitafels het volk te dirigeren.
Eigenlijk raar dus dat vrijwel alle festivalverslagen gericht zijn op de muziek die voor zonsondergang ‘live’ wordt gebracht. Zeker voor een evenement dat – samen met zijn publiek – meer en meer richting elektronische muziek beweegt. Want terwijl overdag de alom gewaardeerde indiepoppers van The Boxer Rebellion in een halflege Alpha staan te spelen, kun je je ’s nachts slechts met de grootste moeite de tenten in wurmen om te dansen.
Het gebeurt in de zaterdagnacht
Artiesten als John Talabot zijn de helden van de nacht. Hij borrelde de temperaturen in de Bravo vaak op tot net boven het kookpunt in de frisse nacht met zijn ingenieuze mix van house en techno. Hij was al voorgegaan door Gesaffelstein: minder ingenieus (lees: gewoon het betere beukwerk), maar net zo effectief.
Ook in de andere tenten was het feest. De zaterdag lijkt sowieso, meer dan de vrijdag, de nacht te zijn waar iedereen uit zijn dak wil gaan. In de India draaiden Chaos & L-Dopa smaakvolle hiphop uit de nineties. De Lima was ouderwets Lima met een hillbilly-meespringfestijn en in de Grolsch botsten op Kill All Hipsters de laatste clubhits op alternatieve klassiekers uit de jaren negentig en nul. Bomvol was het er, in tegenstelling tot de wisselvallige vrijdagavond met St. Paul’s Pop-o-Matic.
Meer nog dan bij daglicht is dát het Lowlands waarvoor de bezoekers komen. Die bijna niet te duiden sfeer, als kunstlicht kunstwerken verlicht, de schoorstenen bij de ingang ontbranden en je weet dat er maar één plek op aarde is waar je op dat moment wil zijn.
Monumentale show The National
Wie is in 2014 geschikter om het nachtvuurtje aan te steken dan Stromae? Een jaar geleden nog onbekend, nu was het bij de Alpha bijna drukker dan bij de Foo Fighters (2012). Of de Belg de hype waard is, mag ie in de komende jaren bewijzen. Feit is dat hij met gemak overeind bleef. Enige domper was dat het optreden dankzij een lang instrumentaal stuk uitging als een nachtkaars, terwijl de Alpha nog wat vuurwerk verwachtte van deze headliner.
Dat trucje beheerst The National tegenwoordig veel beter. Vanaf Pukkelpop kwamen berichten dat de mannen na een lange tour uitgeblust zouden zijn. Zou het? Nee hoor – na twee nummers staan de gezichten al anders: dit is goed. En het wordt beter en beter: de band is stabieler dan bij het laatste Lowlandsoptreden (2010), toen voorman Matt met zijn altijd op de loer liggende zenuwinzinkingen de rest ook uit het lood sloeg. Nu is het een band die zich meer maniertjes van een echte rockband veroorlooft en bovendien weer een extra plaat aan het al zo sterke arsenaal toevoegde. ‘I Need My Girl’, ‘England’ en ‘Graceless’ maken diepe indruk, maar eigenlijk is elk moment raak in deze monumentale show.
Gregory Porter overdag de uitblinker
Al dat geweld in de avond bepaalt jaarlijks of Lowlands geslaagd is. Wat er gebeurt bij daglicht is een toetje (of voorgerecht, zo je wil) dat afhankelijk van je persoonlijke blokkenschema en smaak beter of minder goed bevalt.
De India is altijd een goede graadmeter hoe spannend de boekingen zijn en die tent beschikte op papier over een toffe line-up. Maar bij Real Estate blijkt dat drie steengoede albums niet per se voldoende zijn voor een memorabel optreden. Het kabbelt te veel voort en tussendoor komen de vriendelijke nerds niet veel verder dan een ‘thanks’ en een gitaartje stemmen, waardoor band en publiek nauwelijks nader tot elkaar komen. Zo breekt dat ragfijne repertoire ze nog op ook, want een nummer om de boel weer op scherp te zetten hebben ze niet.
Nick Mulvey deed dat een stuk beter, vooral omdat de akkoordenschema’s van de singer-songwriter ongebruikelijk (want bijna Spaans) aandoen. Het truukje van Cage The Elephant kennen we inmiddels wel: een orkaan van energie op het podium, maar de kwaliteit van de liedjes blijft daarbij achter.
De Bravo was een stuk spannender en swingender. Het nog steeds jonge swingcollectief Jungle By Night buitte het thuisvoordeel vakkundig uit, en in de persoon van Gregory Porter krijgt Lowlands een vette lading jazz. Hij zweept op, predikt de liefde en roept Otis Redding in herinnering. De saxofoonsolo’s van Yosuke Sato doen de rest om de uitpuilende Bravo helemaal om te krijgen. Beter dan bij James Holden in elk geval, wiens ingenieuze live-set (inclusief drummer) te veel gevraagd was voor de spanningsboog van de meeste bezoekers.
Zo hebben we ons vanuit de nacht gaandeweg teruggeschreven naar het dagprogramma, en kan de conclusie – of het nu om de uitbundige dansfeesten, de donkere rockconcerten of de liefdevolle jazznummers gaat – alleen maar zijn dat we een buitengewoon sterke Lowlandszaterdag achter de rug hebben.
13 reacties
Sven
Mooi dat jullie stoppen bij John Talabot op zaterdag, als ik tot dan in de Bravo had gestaan had ik het ook betiteld als een TOP avond. Helaas kwamen toen nog 2 dj’s om het te verneuken. Sloot totaal niet aan op dekmantel en bovengenoemde dj. Wat een mislukking. Kom er gewoon niet bij dat als je 1 pure techno avond houdt je niet kiest voor 2 topartiesten. Gemiste kans, volgend jaar beter Lowlands!
Willie
En de rest van de dag nog wat gezien?
Sven
Ja genoeg vriend, niks op aan te merken.
Willie
Was het dan alsnog niet gewoon een topdag?
Maar waar wij kennen wij elkaar van en gaan we daadwerkelijk zo met elkaar om dat het gerechtvaardigd is om het woord vriend te gebruiken?
Jonas
Ben het helemaal met Sven eens. Na talabot was het wel over met de pret in de bravo. Ik zag ook weinig mensen flink feesten.
Gelukkig maakte de X ray het zondagavond helemaal goed qua techno!
dannis
Klopt helemaal, happa bagger, hele avond verneukt inderdaad, dan de house op vrijdag in de India, veeeeeels te kleine tent, avond ook verneukt, zondag in de bravo was het ook allemaal net niet. Het was persoonlijk voor mij de minste lowlands aller tijden.
Sjoerd Vissers
Het draait toch niet alleen om het nachtprogramma?
Emile
Was het dus toch John Talabot? Meer mensen opgevallen dat hij werd aangekondigd als Duke Dumont? Vond al vreemd…
Marijn
Happa was inderdaad echt bar slecht, maar ik vond dat Boddika (na Happa) het goed recht trok. Niets op aan te merken.
En de zondag in de X-ray was natuurlijk geniaal..
Danny Hofman
Ik mis de geniale act van The Cat Empire in dit stukje…. wat waren die gasten goed
Martijn
Helemaal eens, vind sowieso dat er opvallend veel aandacht naar het nachtprogramma gaat.
Cat Empire was van begin tot eind een groot feest, ik heb genoten! When you’re still young toverde een lach op mijn gezicht die er de rest van de set niet meer vanaf is gegaan
Martijn
En wat te denken van first aid kit? Ook een opvallend goed optreden waar niets over gezegd wordt.
Wat zijn die meiden muzikaal zeg, en nog een mooie verschijning ook
Steven
150% eens met Sven. Zaterdagnacht Bravo daar horen gewoon technokrakers te staan. Upcoming of gearriveerd ons een biet. Geen hybride house-techno (Toyota Prius) geneuzel. Techno in 2015: Beyer, Capriati, Fitzpatrick, Liebing, Mulero, Speedy, Secret Cinema, Dispar Vulgo. Kies maar uit Eric!
U kunt niet meer reageren.