Interview Van Eerdenburg (1): ‘bij postkantoren was...
De recordsnelheid waarmee Lowlands 2011 uitverkocht, was een mooie aanleiding om met directeur Eric van Eerdenburg te praten. Hij ging uitgebreid in op verleden, heden en toekomst van Lowlands. Maar het interview in drie delen (morgen en donderdag de andere twee) begint uiteraard met het meest heikele onderwerp: kaartverkoop.
Het plan was oorspronkelijk: geen Llaunch om de start van de voorverkoop te vieren. Geen persbericht. Gewoon in stilte beginnen met kaartjes verkopen, ergens in februari. “Een soort fluistercampagne, dat zou het beste zijn.”
Weer klinkt de kenmerkende bulderlach van de directeur door het kantoor aan de rand van Utrecht, waar de festivalorganisatie vaak vergadert. Het plan was inderdaad een beetje naïef. De editie-2010 verkocht uit in acht dagen. Voor het jaargang 2011 dacht hij iets meer tijd nodig te hebben vanwege de vervroegde start van de voorverkoop. Maar feitelijk kon na ruim twee uur al het bordje ‘uitverkocht’ boven de kassa. Op een vrijdag in november 2010 al, om de btw-verhoging op concertkaartjes te ontwijken.